Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowe metro dla Lyonu: Alstom z kontraktem za 300 mln euro

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Alstom

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nowe metro dla Lyonu: Alstom z kontraktem za 300 mln euro
fot. AlstomWygląd zewnętrzny nowego składu pociągu MPL25, który będzie kursował na linii D metra w Lyonie
Lyon modernizuje swoją najbardziej obciążoną linię metra – D – inwestując ponad 300 mln euro w nowy tabor i automatykę. Pasażerowie zyskają w pełni bezzałogowe pociągi z klimatyzacją, ekranami LED i systemem odzyskiwania energii, a nowe składy – identyczne z tymi z linii B – będą w 96% poddawalne recyklingowi. To największa od dekad technologiczna rewolucja w lylońskim metrze.

Alstom, światowy lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, dostarczy SYTRAL Mobilités 26 automatycznych pociągów metra nowej generacji o wartości 145 mln euro oraz zmodernizuje systemy i automatykę na linii D metra w Lyonie za 158 mln euro. To nowy etap rozwoju tej historycznej i najbardziej obciążonej linii w sieci metra Lyonu, realizowany w ramach ogólnego planu modernizacji całej infrastruktury.

Tabor oraz system automatycznego sterowania zostaną opracowane i zaprojektowane we Francji, a zespół projektowy będzie pracował w regionie metropolitalnym Lyonu.

– Alstom z radością przyjął kolejne zamówienie od SYTRAL Mobilités. Nowoczesne i komfortowe metro to istotne wzmocnienie sieci oraz poprawa doświadczenia pasażerów. Modernizacja zautomatyzowanego systemu jazdy na linii D – obejmująca innowacyjne technologie sterowania i cyberbezpieczeństwa – odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną i inteligentną mobilność – powiedział Frédéric Wiscart, prezes Alstom France.

Najnowsza generacja pociągów metra

Nowe, dwuczłonowe pociągi metra MPL25, mogące pomieścić ponad 300 pasażerów, będą w pełni zautomatyzowane i kompatybilne z eksploatowanymi już na linii B składami MPL16. Umożliwi to interoperacyjność taboru oraz eksploatację wieloczłonową (cztery wagony).

Pasażerowie skorzystają z dużych okien, systemu chłodzenia, oświetlenia LED i ekranów informacji pasażerskiej. Pociągi, identyczne z jednostkami MPL16, zaprojektowano z myślą o ekologii – aż 96% ich komponentów nadaje się do recyklingu. Szczególny nacisk położono na dostępność: duże strefy wejściowe, miejsca dla osób z ograniczoną mobilnością, szerokie przejścia i drzwi, swobodny przepływ między wagonami.

Pojazdy będą wyposażone w całkowicie elektryczny system hamowania z odzyskiem energii, który zmniejszy emisję cząstek pochodzących z mechanicznych układów hamulcowych. Dzięki zastosowanym technologiom zużycie energii może zostać istotnie zredukowane względem starszych modeli, takich jak MPL85.

Nowe pociągi będą również spełniały unijne wymogi w zakresie ochrony przed cyberatakami. MPL25 należy do portfolio rozwiązań metra Metropolis, które Alstom rozwija od ponad 60 lat. Korzysta z nich już ponad 80 klientów na całym świecie.

Nowa technologia sygnalizacji dla 13 km linii D

Linia D – pionier automatyzacji metra szerokotorowego już od 1991 roku – zostanie wyposażona w nowoczesny system sygnalizacji Urbalis, umożliwiający bezzałogowe prowadzenie pociągów (bez drzwi peronowych). Modernizacja obejmie cały 13-kilometrowy odcinek, przynosząc poprawę niezawodności i komfortu podróży dla 300 tys. pasażerów dziennie.

Alstom jest światowym liderem w dziedzinie systemów CBTC (sterowania pociągami opartym na komunikacji), z ponad 190 wdrożeniami Urbalis w 32 krajach, w tym także na linii B metra w Lyonie. Rozwiązania te zwiększają przepustowość i wspierają efektywność energetyczną eksploatacji.

Metro "Made in France" i automatyczny system sterowania

Projekt modernizacji linii D zaangażuje ekspertów z siedmiu zakładów Alstom we Francji:

  • Valenciennes – montaż, testy i walidacja pociągów;
  • Ornans – produkcja silników;
  • Le Creusot – wózki;
  • Tarbes – systemy trakcyjne;
  • Villeurbanne – elektronika pokładowa, informacja pasażerska, systemy sygnalizacji, cyberbezpieczeństwo oraz wsparcie w utrzymaniu systemów automatyki;
  • Crespin – modernizacja istniejących pociągów MPL85;
  • Saint-Ouen – projektowanie systemu sygnalizacji Urbalis.

Alstom zatrudnia ponad 2000 specjalistów w obszarze cyfrowej mobilności, będąc największym pracodawcą w tej dziedzinie we Francji.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Komunikacja

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przestrzeń

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2025

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Komunikacja

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2025

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Komunikacja

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2025

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Komunikacja

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przestrzeń

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2025

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Komunikacja

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2025

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Komunikacja

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2025

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij