Lyon modernizuje swoją najbardziej obciążoną linię metra – D – inwestując ponad 300 mln euro w nowy tabor i automatykę. Pasażerowie zyskają w pełni bezzałogowe pociągi z klimatyzacją, ekranami LED i systemem odzyskiwania energii, a nowe składy – identyczne z tymi z linii B – będą w 96% poddawalne recyklingowi. To największa od dekad technologiczna rewolucja w lylońskim metrze.
Alstom, światowy lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, dostarczy SYTRAL Mobilités 26 automatycznych pociągów metra nowej generacji o wartości 145 mln euro oraz zmodernizuje systemy i automatykę na linii D metra w Lyonie za 158 mln euro. To nowy etap rozwoju tej historycznej i najbardziej obciążonej linii w sieci metra Lyonu, realizowany w ramach ogólnego planu modernizacji całej infrastruktury.
Tabor oraz system automatycznego sterowania zostaną opracowane i zaprojektowane we Francji, a zespół projektowy będzie pracował w regionie metropolitalnym Lyonu.
– Alstom z radością przyjął kolejne zamówienie od SYTRAL Mobilités. Nowoczesne i komfortowe metro to istotne wzmocnienie sieci oraz poprawa doświadczenia pasażerów. Modernizacja zautomatyzowanego systemu jazdy na linii D – obejmująca innowacyjne technologie sterowania i cyberbezpieczeństwa – odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną i inteligentną mobilność – powiedział Frédéric Wiscart, prezes Alstom France.
Najnowsza generacja pociągów metraNowe, dwuczłonowe pociągi metra MPL25, mogące pomieścić ponad 300 pasażerów, będą w pełni zautomatyzowane i kompatybilne z eksploatowanymi już na linii B składami MPL16. Umożliwi to interoperacyjność taboru oraz eksploatację wieloczłonową (cztery wagony).
Pasażerowie skorzystają z dużych okien, systemu chłodzenia, oświetlenia LED i ekranów informacji pasażerskiej. Pociągi, identyczne z jednostkami MPL16, zaprojektowano z myślą o ekologii – aż 96% ich komponentów nadaje się do recyklingu. Szczególny nacisk położono na dostępność: duże strefy wejściowe, miejsca dla osób z ograniczoną mobilnością, szerokie przejścia i drzwi, swobodny przepływ między wagonami.
Pojazdy będą wyposażone w całkowicie elektryczny system hamowania z odzyskiem energii, który zmniejszy emisję cząstek pochodzących z mechanicznych układów hamulcowych. Dzięki zastosowanym technologiom zużycie energii może zostać istotnie zredukowane względem starszych modeli, takich jak MPL85.
Nowe pociągi będą również spełniały unijne wymogi w zakresie ochrony przed cyberatakami. MPL25 należy do portfolio rozwiązań metra Metropolis, które Alstom rozwija od ponad 60 lat. Korzysta z nich już ponad 80 klientów na całym świecie.
Nowa technologia sygnalizacji dla 13 km linii DLinia D – pionier automatyzacji metra szerokotorowego już od 1991 roku – zostanie wyposażona w nowoczesny system sygnalizacji Urbalis, umożliwiający bezzałogowe prowadzenie pociągów (bez drzwi peronowych). Modernizacja obejmie cały 13-kilometrowy odcinek, przynosząc poprawę niezawodności i komfortu podróży dla 300 tys. pasażerów dziennie.
Alstom jest światowym liderem w dziedzinie systemów CBTC (sterowania pociągami opartym na komunikacji), z ponad 190 wdrożeniami Urbalis w 32 krajach, w tym także na linii B metra w Lyonie. Rozwiązania te zwiększają przepustowość i wspierają efektywność energetyczną eksploatacji.
Metro "Made in France" i automatyczny system sterowaniaProjekt modernizacji linii D zaangażuje ekspertów z siedmiu zakładów Alstom we Francji:
- Valenciennes – montaż, testy i walidacja pociągów;
- Ornans – produkcja silników;
- Le Creusot – wózki;
- Tarbes – systemy trakcyjne;
- Villeurbanne – elektronika pokładowa, informacja pasażerska, systemy sygnalizacji, cyberbezpieczeństwo oraz wsparcie w utrzymaniu systemów automatyki;
- Crespin – modernizacja istniejących pociągów MPL85;
- Saint-Ouen – projektowanie systemu sygnalizacji Urbalis.
Alstom zatrudnia ponad 2000 specjalistów w obszarze cyfrowej mobilności, będąc największym pracodawcą w tej dziedzinie we Francji.